Johnny Wahlqvist är död

2017-02-01 20:07
  • Uppdaterad: 2018-08-22 20:30

Johnny Wahlquist död. Det är några år sedan Johnny tävlade. Han var en av de starkaste personer jag känt och den ende Sydsvensken som lyft över ett ton sammanlagt. Som supertungviktare var hans pers 400 kg i böj, 345 kg i bänk och 295 kg i mark som var hans "svaga" gren sammanlagt lyfte han en bit över 1000 kg. Detta lyckades han med vid flera tävlingar bl.a. på VM. Han lyfte hem flera internationella medaljer på EM och VM. Johnny var en profil i kraftsportsvärlden  på gott och ont, rådgivningen var inte alltid den bästa och hans beslut blev ibland lite tokiga och kontroversiella. Under en tioårsperiod var han ett känt namn inom kraftsporten nationellt och internationellt. Johnny innehar några utrustningsdistriktsrekord i kl +120. Hans 330 i knäböj såg jag ingen jättevikt för Johnny men det var ett lyft utan lindor och endast dräkt.
De sista åren led Johnny av ohälsa och till sist orkade inte hans hjärta med den stora kroppen. Han blev 43 år. Vila i frid Johan Swahn

Skribent: Magnus Ekvall

knapp-databas

knapp-resebok